Bezorgdiensten: goed of slecht voor de frietcultuur?

Nieuwe (flits)bezorgdiensten schieten de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond. Handig als je even snel boodschappen wilt bestellen, maar minder fijn als je van de ene op de andere dag naast een druk distributiepunt woont.

Bezorgdiensten voor eten zoals Just Eat en Thuisbezorgd bestaan al vele jaren en zijn bijna niet meer weg te denken uit het frietlandschap. Maar ook over deze diensten neemt de kritiek toe.

Volgens de consumentenbond tonen bezorgdiensten soms misleidende prijzen, of een misleidend aanbod door alles in een straal van 30 kilometer te laten zien. En ondertussen klagen de maaltijdbezorgers over slecht functionerende remmen en lage lonen.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn er steeds meer obese kinderen omdat er steeds vaker ongezond eten wordt besteld.

En steeds meer cafetaria's willen stoppen met de bezorgdiensten omdat ze de steeds hoger wordende commissie niet meer kunnen betalen.

Ondanks alle kritiek denk ik niet dat de bezorgdiensten snel zullen verdwijnen. Het is gewoon te handig om even snel eten te bestellen. Maar ik zelf ga in de toekomst proberen om zoveel mogelijk direct bij de friettent te bestellen. Dat is vaak goedkoper, en levert de friettent zelf meer op.